نیوایت
ساعات‌کاری همه روزه 9 الی 20
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

اشتراک گذاری:

بهترین نوشیدنی ها برای ورزشکاران

بهترین نوشیدنی ها برای ورزشکاران

بهترین نوشیدنی ها برای ورزشکاران 

تمامی افراد ورزشکار به دنبال سلامتی جسمی و روحی خود هستند. بنابراین به تغذیه و نوشیدنی اهمیت بسیار زیادی می دهند. ورزشکاران اگر قبل، حین و پس از فعالیت های ورزشی به اندازه کافی نوشیدنی نخورند، توانایی انجام فعالیت های ورزشی خود را به صورت صحیح نخواهند داشت. زیرا عضلات آن ها خسته می‌ شود. از طرف دیگر تعریق بدن در هنگام ورزش کردن موجب از دست رفتن آب بدن خواهد شد.

به طور کلی گفته می شود برای افراد عادی نوشیدن ۸ لیوان آب در طول شبانه روز مفید است. این در حالی است که این میزان برای ورزشکاران بیشتر است. زیرا سوخت و ساز بدن ورزشکاران زیاد بوده و مقدار بیشتری آب را از دست می دهند. آب یکی از بهترین نوشیدنی ها برای ورزشکاران متعهد است. در ادامه این مقاله قصد داریم اطلاعات کاملی درباره بهترین نوشیدنی ها برای ورزشکاران در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

نوشیدنی های مجاز ورزشکاران

ورزش با مصرف نوشیدنی

کم آبی بدن می تواند تاثیرات منفی بسیار زیادی را بر عملکرد افراد نوشته باشد. افراد ورزشکار به هیچ عنوان نباید تشنگی را احساس کنند. زیرا احساس تشنگی می تواند به معنای کم آبی بدن باشد. بر اساس توصیه محققان برای افزایش انرژی بدن در حین تمرین، بهتر است هر نیم ساعت یک بار حدود دو فنجان آب بنوشند. این در حالی است که برای محیط های گرم و مرطوب و تایم های ورزشی با بیش از دو ساعت این میزان بیشتر خواهد شد.

جلوگیری از کم آبی بدن و همین طور جایگزین کردن مایعات از دست رفته بدن از طریق تعریق هدف اصلی برای نوشیدن آب در حین تمرین است. لازم به ذکر است که اگر تایم ورزشی شما بیشتر از یک ساعت است؛ بهتر است به جای نوشیدن آب از نوشیدنی های ورزشی مانند نوشیدنی های انرژی زا استفاده کنید. زیرا در هنگام انجام ورزش و فعالیت های سنگین مصرف بیش از حد آب موجب رقیق شدن سدیم خون شما خواهد شد.

نوشیدنی های ورزشی

نوشیدنی های انرژی زا سرشار از مواد مغذی هستند. بنابراین نقش مهمی را در بالا بردن توانایی های روحی و جسمی ورزشکاران خواهند داشت. از طرف دیگر کربوهیدرات و کافئین موجود در این نوشیدنی ها می تواند موجب افزایش تمرکز و استقامت شود. بهتر است نوشیدنی های ورزشی مانند نوشیدنی های انرژی زا را حدود ۱۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از ورزش بنوشید.

لازم به ذکر است این گونه نوشیدنی های انرژی زا با داشتن کالری بسیار زیادی ممکن است موجب چاقی افراد شود. بنابراین بهتر است نوشیدن آن ها را محدود تر کنید. نوشیدن قهوه نیز موجب می شود کمتر احساس خستگی کرده و بتوانید مدت زمان بیشتری را ورزش کنید. چای سبز نیز یکی دیگر از نوشیدنی های سرشار از کافئین است که می‌ تواند انرژی لازم برای انواع فعالیت های ورزشی را در افراد ایجاد کند. از طرف دیگر نوشیدن چای سبز موجب چربی سوزی خواهد شد.

توشیدنی های ورزشی

نکات مهمی درباره زمان مصرف نوشیدنی های ورزشی

ورزش با مصرف نوشیدنی می تواند مانع از کم آبی بدن ورزشکاران شود. انواع مواد مغذی مصرف شده توسط ورزشکاران نیز به افزایش انرژی بدن آن ها کمک می کند. به یاد داشته باشید که نوشیدنی های ورزشی را باید در تایم های خاصی استفاده کنید. زمان مصرف آن ها در واقع به شدت تمرینات و فعالیت های ورزشکاران بستگی دارد. به طور مثال آب ساده برای تمرینات کمتر از یک ساعت مناسب است. مصرف نوشیدنی های ورزشی برای کسب انرژی قابل مصرف در تمرینات شدیدتر و مسابقات می تواند به افزایش مقاومت بدنی شما کمک کند. در ادامه به زمان های مناسب برای مصرف نوشیدنی‌ های ورزشی می پردازیم:

بعد از شروع ورزش

ورزشکاران بعد از گرم کردن می توانند از نوشیدنی های ورزشی استفاده کنند. در طول ورزش نیز در هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه چند جرعه از نوشیدنی ورزشی بلامانع است. البته زمان بندی مناسب به شرایط آب و هوایی و همچنین شرایط بدن فرد و میزان شدت تمرینات وابسته است.

در هنگام احساس تشنگی

به طور کلی بهتر است ورزشکاران قبل از احساس تشنگی به سراغ نوشیدنی ها بروند. برخی افراد بدون احساس تشنگی به سراغ بطری های خود نمی روند. این حالت ممکن است منجر به کاهش قند خون و خشکی بدن شود.

بعد از تمام شدن تمرین

ورزشکاران می توانند تا حدود ۱ تا ۲ ساعت پس از انجام ورزش و فعالیت های بدنی نیز نوشیدنی مصرف کنند. به یاد داشته باشید که در حین ورزش به‌ هیچ‌ عنوان از نوشیدنی های گرم استفاده نکنید.

سوخت و ساز بدن ورزشکاران

سوخت و ساز بدن ورزشکاران نیز همانند سایر انسان ها مجموعه ای از واکنش های شیمیایی است که انواع مواد غذایی و نوشیدنی های مصرف شده در طول روز را به انرژی مورد استفاده بدن تبدیل می نماید. در این میان سرعت سوخت و ساز می تواند به عوامل گوناگونی مانند جنسیت، سایز بدن، سن و … وابسته باشد. بنابراین در مردان نسبت به زنان به دلیل عضلات بیشتر، سوخت و ساز بدن نیز بیشتر است.

حذف وعده های غذایی می تواند یکی از علت های اختلال در سوخت و ساز بدن ورزشکاران و سایر افراد باشد. از طرف دیگر وعده های غذایی نامنظم و همچنین کم کردن میزان غذا می‌ تواند مانع از رسیدن مواد مغذی به بدن و همچنین اختلال در سوخت و ساز و عملکرد بدن شود. ورزش با مصرف نوشیدنی در کنار تغذیه مناسب می تواند به طور چشمگیری در افزایش انرژی بدن موثر باشد.

برای افزایش انرژی بدن می توانید از خوراکی های انرژی زا در طول روز استفاده کنید. این خوراکی ها علاوه بر افزایش انرژی موجب تقویت و تمرکز فکری شما نیز خواهد شد. از جمله خوراکی های انرژی زا می توان به موز، سیب، تخم مرغ، سیب زمینی، انواع سبزیجات، ماهی، حبوبات، چای سبز، انواع ویتامین ها و … اشاره کرد.

تغذیه و سلامتی

نوشیدنی های انرژی زا و ورزشکاران متعهد

به طور کلی آب ساده می تواند برای افراد ورزشکاری که با شدت کمتری ورزش می کنند و یا تایم های کمتر از ۴۵ دقیقه ورزش می کنند مناسب تر است. نوشابه های ورزشی که ترکیبی رنگارنگ از کربوهیدرات ها، الکترولیت ها و آب هستند برای سوخت دادن عضلات و همچنین آبگیری آن ها مناسب تر هستند. این مسئله که نوشابه های انرژی زا چه تاثیری بر عملکرد ورزشکاران دارند را نوع نوشابه انرژی زا مشخص می کند. به طورکلی انواع مختلفی از نوشیدنی های ورزشی براساس ترکیبات آن وجود دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

  • نوشیدنی های ورزشی الکترولیتی

همراه با تعریق در هنگام ورزش، مقادیری سدیم و پتاسیم نیز از بدن دفع می شود. این نوع از نوشیدنی ها که کم کالری هستند. مقادیر ناچیزی از کربوهیدرات ها و الکترولیت ها مانند سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم را شامل می شوند. این  نوشیدنی ها برای فعالیت های ورزشی ضعیف تر و با تایم های کمتر از ۹۰ دقیقه مناسب تر است. نیم لیتر آب همراه با یک حبه قند و کمی نمک نیز می تواند به عنوان یک نوشیدنی حاوی انواع الکترولیت ها باشد.

  • نوشیدنی های ورزشی کربوهیدرات دار

این نوشیدنی شامل آب و مقدار کمی کربوهیدرات است. این نوشیدنی‌ها برای فعالیت‌ های ورزشی در تایم های بیش از ۹۰ دقیقه استفاده می شود.

  • نوشابه های انرژی زا

این مدل از نوشابه ها نوعی از نوشیدنی های ورزشی هستند که در میان نوجوانان نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. نوشابه های انرژی زا حاوی مقادیر زیادی قند و کافئین هستند.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامع و کاملی درباره نوشیدنی های ورزشی در اختیار شما قرار دهیم. در همین راستا انواع نوشیدنی ها را معرفی کردیم. آب بهترین و محبوب ترین نوشیدنی برای افراد ورزشکاری که تایم های کوتاه تری ورزش می کنند. در حالی که استفاده از نوشابه های ورزشی برای افرادی با که با شدت بیشتری ورزش کنند و یا تایم های طولانی تری را فعالیت ورزشی انجام می دهند مناسب تر است.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *