نیوایت
ساعات‌کاری همه روزه 9 الی 20
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

اشتراک گذاری:

تأثیر رژیم غذایی برای ورزشکاران

تأثیر رژیم غذایی برای ورزشکاران

تأثیر رژیم غذایی برای ورزشکاران

طبیعی است که هر چه مدت و شدت فعالیت بدنی ما بیشتر باشد، بدن ما به انرژی بیشتری نیاز دارد که این میزان از کالری باید از رژیم غذایی برای ورزشکاران به صورت روزانه تامین شود. از آنجایی که بدن در ورزش با استرس بالایی مواجه است، رعایت رژیم غذایی ورزشکار بسیار مهم است. با توجه به اهمیت تغذیه مناسب برای ورزشکاران، اولین مسئله این است که آن‌ها برای حفظ سطح بالایی از قدرت و انرژی، باید کالری بیشتری دریافت کنند و مواد مغذی بیشتری مصرف کنند.

ممکن است ورزشکاران بسته به نوع و شدت سبک زندگی انتخابی خود نیازهای تغذیه‌­ای متفاوتی داشته باشند. آن‌ها اغلب به کالری و مواد مغذی بیشتری نسبت به دیگران نیاز دارند تا سطح انرژی خود را حفظ کنند. در این مقاله می خواهیم در مورد تاثیر رژیم غذایی بر عملکرد ورزشکاران صحبت کنیم و اینکه رژیم غذایی برای ورزشکاران چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

رژیم برای ورزشکاران

رژیم غذایی برای ورزشکاران

در رژیم غذایی برای ورزشکاران، کربوهیدرات ها برای سوخت و بازسازی ضروری هستند. توصیه های فعلی برای نیازهای کربوهیدرات بسته به طول، دفعات و شدت تمرین متفاوت است. تغذیه ورزشی در واقع نوعی غذا است که به بهبود عملکرد در حین ورزش کمک می کند و شما را سریع‌تر به نتایج دلخواهتان می رساند.

بسیاری از ورزشکاران برای افزایش عملکرد خود در کوتاه مدت به مکمل های غذایی مختلف و رژیم های غذایی ناسالم روی می­آورند که برخی از آنها می­توانند عوارض جبران ناپذیری ایجاد کنند. کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها منابع سوختی مهمی برای انقباض عضلانی هستند، اما عوامل زیادی وجود دارند که نوع سوخت مصرفی ماهیچه‌ها را در طول تمرین تعیین می‌کند.

تأثیر تغذیه بر عملکرد ورزشی

رژیم غذایی برای ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرد می‌بایست با رژیمی که برای سایر افراد پیشنهاد می شود دارای تفاوت هایی باشد. نوع تغذیه ورزشکاران می تواند به بهبود عملکرد ورزشی آن‌ها کمک کند. سبک زندگی فعال و ورزش، همراه با رژیم غذایی مناسب، بهترین راه برای حفظ سلامتی است. بدن برای عملکرد خوب به مواد مغذی مانند کربوهیدرات­ها، سبزیجات، پروتئین­ها، چربی، ویتامین و آب نیاز دارد. اما نمی تواند آن‌ها را به مقدار مورد نیاز روزانه تولید کند. بنابراین ورزشکاران باید استانداردهای تغذیه سالم را بیش از سایرین رعایت کنند. تاثیر تغذیه بر عملکرد ورزشی منجر به حمایت از سلامت و موفقیت در این مسیر می شود.

غذاهای مناسب برای ورزشکاران

ورزشکاران باید برای تامین تغذیه ورزشی خود از غذاهای مناسب، سالم و متنوع استفاده کنند. انتخاب غلات کامل و سایر کربوهیدرات های غنی از فیبر در رژیم غذایی روزانه شما نیز سلامت را ارتقا می دهد. پروتئین موجود در برخی منابع غذایی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات کم چرب مانند پنیر، ماست و شیر می تواند یک گزینه جدی برای تقویت ورزشکاران باشد. کربوهیدرات موجود در غذاهایی مانند نان، ماکارونی، برنج، سیب زمینی، بلغور جو دوسر، غلات کامل و لوبیا بسیار توصیه می شوند و به غذاهای مناسب برای وزشکاران به شمار می روند.

مکمل‌های تغذیه‌ای برای ورزشکاران

هفت مکمل غذایی ضروری حاوی مواد معدنی کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، سلنیوم، سدیم و روی یا زینک هستند. مکمل های تغذیه‌­ای برای ورزشکاران مواد مغذی را در اختیار بدن آن‌ها قرار می دهند که ممکن است از طریق رژیم غذایی ورزشکاران در دسترس نباشد.

مولتی ویتامین ها یک مکمل عالی برای ورزشکاران و غیر ورزشکاران هستند. مولتی ویتامین ها نمی توانند رشد عضلات را تقویت کنند، اما می توانند به حفظ سلامت فرد کمک کنند .هر مکمل ورزشی ممکن است خطرات و عوارض منحصر به فرد خود را داشته باشد که این احتمال وجود دارد که به صورت فردی مسائل مختلفی را ایجاد کند. به همین دلیل قبل از مصرف هر گونه مکمل غذایی باید با متخصص تغذیه مشورت کنید.

روش‌های تغذیه سالم برای ورزشکاران

مصرف تغذیه سالم و پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای ورزشکاران یکی از مهم‌ترین عوامل برای تامین مواد موردنیاز بدن ورزشکاران است. روش های تغذیه سالم برای ورزشکاران جهت سوزاندن موثر چربی و عضله سازی به طور مختصر در زیر آمده است.

  1. تنظیم مصرف پروتئین
  2. تنظیم کربوهیدرات
  3. دریافت کالری به میزان کافی
  4. خوردن مواد مغذی و باکیفیت
  5. تامین کافی آب بدن
  6. مصرف چربی¬های اشباع شده
  7. مصرف فیبر کافی
  8. دریافت کلسیم کافی بدن
  9. داشتن یک رژیم غذایی مناسب
  10. غذا خوردن اصولی و بر اساس نیاز

غذاهای قبل و بعد از تمرین

اگر در حین تمرین احساس استرس می کنید و انرژی و تمرکز شما در حال کاهش است، بیشتر روی غذاهای قبل از تمرین تمرکز کنید. با این کار از غذاهای بهتر برای اهداف خود استفاده می¬کنید و تمرین خود را با قدرت کامل انجام می¬دهید. در تغذیه ورزشی خود سعی کنید غذاهای بعد از تمرین را بر اساس اهداف تمرینی و مسافت انتخاب کنید. 

خوردن یک وعده غذایی غنی از کربوهیدرات 3 تا 4 ساعت قبل از ورزش تأثیر قابل توجهی در بهبود عملکرد ورزشی دارد. در این صورت ورزشکاران باید در نیم ساعت اول پس از ورزش نان سفید و برنج مصرف کنند. نوشیدن آب کافی قبل، بعد یا در حین ورزش را فراموش نکنید زیرا بدن شما نباید کم آب شود.

غذاهای قبل و بعد از تمرین

تأثیر رژیم غذایی برای رشد عضلات ورزشکاران

برای دیدن تاثیر رژیم غذایی برای ورزشکاران، بر رشد عضلات و کاهش وزن به صورت همزمان می‌بایست تغذیه کافی داشته باشید. هر ورزشکاری برای ساختن و ترمیم عضلات به پروتئین نیاز دارد. مرغ، بوقلمون و تخم مرغ منابع غنی پروتئین هستند که جایگاه ویژه ای در رژیم غذایی ورزشی ورزشکاران دارند. غذاهایی مانند گوشت بدون چربی، کره بادام زمینی، میوه، تخم مرغ و آجیل به شما انرژی داده و شما را سیر نگه می دارند. بهترین و موثرترین منابع حیوانی یا غذایی برای عضله سازی که حاوی پروتئین کافی بوده و نقش مهمی در عضله سازی دارند عبارتند از تخم مرغ، ماهی سالمون، سینه مرغ، تن ماهی و میگو که هر کدام باید به میزان نیاز مصرف شوند.

رژیم غذایی برای افزایش قدرت و استقامت

بهترین راه برای افزایش قدرت عضلانی، خوردن غذاهای طبیعی است. این غذاها نه تنها عوارضی مانند داروهای غیرقانونی ندارد، بلکه علاوه بر افزایش قدرت فواید زیاد دیگری نیز برای بدن به همراه دارند. ماهی ها به ویژه ماهی های غنی از امگا 3 مانند ماهی آزاد، ماهی تن، هالیبوت و ساردین کنسرو شد از مهم ترین گزنیه ها جهت استفاده در رژیم غذایی برای افزایش قدرت و استقامت هستند. سیب زمینی شیرین منبع عالی پتاسیم و آنتی اکسیدان است که برای عضله سازی مفید می باشد. ماست کم چرب سرشار از پروتئین، کلسیم، پتاسیم و ویتامین D است و توده عضلانی را بهبود می بخشد. سینه مرغ یکی از بهترین منابع پروتئین حیوانی در میان بدنسازان می‌ باشد.

تاثیر رژیم غذایی برای ورزشکاران

کلام پایانی

به طورکلی یک ورزشکار برای رسیدن به اندام ایده آل خود ابتدا باید اهداف و انتظارات خود را از بدن خود شناسایی و تعریف کند. رژیم غذایی برای ورزشکاران به وزن، سن، نیازهای بدن و سازگاری آن با نوع ورزش آن بستگی دارد. نقش تغذیه خوب در تقویت بدن ورزشکاران شامل بهینه سازی سلامت، افزایش عملکرد، کاهش ریکاوری و موفقیت کلی است. به همین سبب توصیه می شود ورزشکاران همواره از یک رژیم غذایی مختص خود استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *