نیوایت
ساعات‌کاری همه روزه 9 الی 20
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

اشتراک گذاری:

تاثیر غذا بر عملکرد ورزشکاران

تأثیر غذا بر عملکرد ورزشکاران

تاثیر غذا بر عملکرد ورزشکاران

غذاهایی که ورزشکاران باید از آنها اجتناب کنند

یکی از عوامل مهم برای سلامت ورزشکاران تغذیه مناسب است. بنابراین داشتن رژیم غذایی مناسب می تواند در سلامت آن ها بسیار حائز اهمیت باشد. یکی از مهم ترین مواردی که باید در تغذیه ورزشکاران لحاظ شود مصرف آب است. نوشیدن میزان کافی مایعات برای ورزشکاران مانع کم آبی بدن آن ها خواهد شد. ورزشکاران بهتر است حتی زمانی که احساس تشنگی ندارند مایعات بنوشند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامع و کاملی را درباره رژیم غذایی ورزشکاران و تاثیر آن بر عملکرد آن ها را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

غذا و عملکرد ورزشکاران

غذاهایی که می‌تواند عملکرد ورزشی را کاهش دهد

همان طور که می دانید انرژی مورد نیاز برای ادامه زندگی و همچنین انجام فعالیت های ورزشی از غذاها و نوشیدنی هایی که می خوریم به دست می آید. برای کسب موفقیت های ورزشی نیز توجه به تغذیه ورزشی و همچنین استفاده از نوشیدنی های ورزشی سالم بسیار مهم است. کربوهیدرات ها یکی از اصلی ترین منابع انرژی برای بدن هستند که در دو بخش ساده و پیچیده تقسیم بندی می شود.

تاثیر غذا بر عملکرد ورزشکاران غیر قابل انکار است؛ زیرا اثرات مهمی بر سلامت جسمی و روانی آن ها دارد. نوشابه و الکل برای ورزشکاران به هیچ وجه توصیه نمی شود. این در حالی است که آن ها می‌ توانند از نوشیدنی های ورزشی و مفید مانند نوشیدنی های انرژی بخش استفاده کنند. انواع نوشیدنی ها به با توجه به میزان تمرینات، مدت زمان فعالیت ورزشی و همچنین شرایط آب و هوایی متفاوت است.

معرفی مواد غذایی غیر سالم برای ورزشکاران

توجه داشته باشید که رژیم غذایی مناسب در کنار نوشیدنی های ورزشی می تواند به افزایش انرژی ورزشکاران، عضله سازی و همچنین بهبود سریع تر آسیب ها نقش مهمی داشته باشد. در همین راستا غذاهای کنسروی در کنار پخت آسان مقادیر زیادی سدیم را بدن افراد ورزشکار وارد می کند. از طرف دیگر شکر سفید یا شیرین کننده های غیر مغذی نیز اگر در مقادیر زیادی مصرف شوند می توانند اثرات نامساعدی را بر روی بدن افراد ورزشکار داشته باشند.

لازم به ذکر است که مصرف انواع مختلفی از شیرینی ها و دسرها موجب بالا رفتن ترشح هورمون انسولین خواهد شد که چربی را در بدن افراد ذخیره می نماید و این مسئله برای ورزشکاران به هیچ وجه خوشایند نیست. غذاهای سفید و غذاهایی با آرد سفید می تواند منجر به کاهش سطح انرژی ورزشکاران پس از مدت زمان نسبتا کوتاهی شود. زیرا در فرآیند تولید آردهای سفید تمامی سبوس، فیبر و ویتامین های گروه B به طور کامل از دانه های جوانه گندم جداسازی می شوند. در این حالت استفاده از آردهای کامل یا همان آردهای تیره به منظور بالا بردن سطح انرژی و همین طور غنی بودن از لحاظ تغذیه ای توصیه می شود.

مواد غذایی سالم و غیر سالم

مشکلات و عوارض ناشی از مصرف غذاهای نامناسب برای ورزشکاران

افراد اهداف گوناگونی را برای انجام فعالیت های ورزشی دنبال می‌ کنند. برخی به دنبال بازیابی انرژی و عضله سازی و برخی دیگر به دنبال تقویت متابولیسم بدن هستند. مسئله مهم این است که افراد با هر هدفی باید به دنبال رژیم غذایی مناسب باشند؛ زیرا غذا مصرف غذاهای نامناسب می تواند باعث آسیب به بدن شود. خوردن شکلات بعد از ورزش به دلیل مقادیر زیادی شیرینی، کافئین و چربی توصیه نمی شود.

بهتر است به جای خوردن شکلات از میوه های تازه استفاده کنید. برخی از افراد تصور می‌ کنند با خوردن آب نبات بعد از ورزش می تواند انرژی از دست رفته خود را تقویت کنند. این در حالی است که خوردن آب نبات و سایر شیرینی ها و دسرها فقط برای مدت زمان کوتاهی می توانند به بدن ورزشکاران انرژی برساند. یک اسموتی پر از پروتئین می تواند علاوه بر افزایش انرژی بدن به ترمیم عضلات نیز کمک کند.

با ورزش و تعریق بدن مقادیر زیادی آب و سایر مواد مغذی از بدن خارج می شود. به همین دلیل بهتر است با انتخاب یک وعده غذایی سالم مانع از بروز مشکلات و عوارض ناشی از مصرف غذاهای مناسب برای ورزشکاران شد. به یاد داشته باشید باشید نوشیدن قهوه و چایی بعد از ورزش نیز توصیه نمی شود؛ زیرا باعث دهیدراته شدن بدن می شود.

معرفی غذاهایی که باعث ایجاد لرزش عضلات می شوند

رژیم های غذایی نامناسب برای ورزشکاران می تواند تمامی زحمت هایی که در باشگاه های ورزشی برای انجام تمرینات سایر فعالیت‌ های ورزشی می کشند را از بین ببرد. بسیاری از ورزشکاران به عضله سازی بدن خود اهمیت بسیار زیادی می دهند. در حالی که ممکن است با برخی مواد غذایی غیر سالم برای ورزشکاران تمامی زحمت ها برای پرورش عضلات از بین برود. به طور مثال با مصرف الکل نیاز بدن به آنتی اکسیدان افزایش می یابد. بنابراین به جای مصرف آنتی اکسیدان برای عضلات صرف سوخت و ساز الکل می شود.

بهتر است به جای استفاده از غذاهای سفید و غذاهایی با آرد سفید، به دنبال مصرف آردهایی باشید که دارای فیبر بیشتری هستند آرد کامل و آرد نرم می تواند جایگزین خوبی برای آرد سفید باشند. شیرین کننده های غیر مغذی و مصنوعی صد برابر از شکر شیرین تر هستند و برای عضلات بدن ورزشکاران هیچ اثر مثبتی ندارند. مصرف کره های تهیه شده از شیر گاو نیز برای عضلات ورزشکاران مناسب نیست.

توصیه می شود به جای کره از زیتون و روغن کانولا استفاده شود. از طرف دیگر بهتر است به جای خوردن ژامبون گوشت بخوریم؛ زیرا در ژامبون ها مقادیر بسیار زیادی سدیم وجود دارد که موجب ورم کردن بدن شده و فرم عضلات و هیکل را به هم می ریزد.

لرزش عضلات

غذاهایی که باعث کاهش تمرکز ورزشکاران می‌شوند

علاوه بر تاثیر غذا بر عملکرد ورزشکاران، باید بر غذاهایی که باعث کاهش تمرکز ورزشکاران می شود نیز توجه نمود. در این حالت ورزشکاران با تمرکز کافی می توانند تمامی تمرین ها و فعالیت های خود را به درستی انجام دهند. بنابراین استفاده از غذاهای غنی از ویتامین های B، اسید فولیک و آهن می‌ تواند برای تقویت مغز بسیار موثر باشد. برای جذب بیشتر آهن می توانید در رژیم غذای خود گوشت بدون چربی و غلات غنی شده از آهن را بگنجانید.

یکی دیگر از اقدام های ساده ای که باعث افزایش تمرکز در ورزشکاران می شود خوردن صبحانه است. با این کار در واقع سوخت مغز خود را تامین کرده اید. در نتیجه منجر به تقویت تمرکز و حافظه در افراد می شود. سعی کنید در صبحانه از خوردن شیرینی ها و شیرین کننده های غیر مغذی خودداری کنید. علاوه بر موارد گفته شده مصرف انواع آجیل، زغال اخته، گوجه فرنگی، شکلات های تلخ، غذاهای غنی از زینک، چای سبز و … نیز می تواند در افزایش تمرکز ورزشکاران و سایر افراد در انجام فعالیت های ورزشی و سایر فعالیت های روزانه موثر باشد.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی درباره تاثیر غذا بر عملکرد ورزشکاران در اختیار شما قرار دهیم. در همین راستا برخی رژیم های غذایی نامناسب برای ورزشکاران را عنوان کردیم. غذاهایی مانند پاستا، برنج و نان سفید به دلیل از بین رفتن مواد مغذی و فیبر آن ها برای ورزشکاران مضر نیست، اما مفید نیر نمی باشد. این مواد با افزایش سطح انسولین منجر به کاهش انرژی و افزایش وزن خواهد شد. استفاده از خوردن شیرینی ها و دسرها نیز ممکن است بدن ورزشکاران به منظور ترمیم و تقویت نمودن بافت های عضلانی به انواع پروتئین ها نیاز دارد. توجه داشته باشید که پروتئین ها با کاهش قند خون باعث می‌ شود افراد ورزشکار زودتر احساس سیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *