نیوایت
ساعات‌کاری همه روزه 9 الی 20
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

اشتراک گذاری:

رژیم غذایی در پریودی

تاثیر رژیم غذایی در پریودی

تاثیر رژیم غذایی در پریودی چه تأثیری میگذارد؟

رژیم غذایی در پریودی
تاثیر رژیم غذایی بر پریودی

بدن سالم یکی از نیازهای اولیه زندگی هر انسانی می‌باشد. اما برای پی بردن به سالم بودن بدن می‌توان علائم مختلفی را مورد بررسی قرار داد. سیکل استاندارد قاعدگی و بروز آن به صورت منظم یکی از علامت‌های سلامت بدن در زنان می‌باشد. موارد زیادی وجود دارند که هر کدام به نوعی بر این سیکل و پریودی تأثیر دارند. رژیم غذایی به عنوان یکی از مهم‌ترین موارد مؤثر بر پریودی شناخته می‌شود‌. در واقع تاثیر رژیم غذایی بر پریودی گسترده بوده و دارای ابعاد مختلفی است.

جهت داشتن یک رژیم غذایی در پریودی نیاز است تا ابتدا نسبت به این چرخه اطلاعاتی را دانست. در حقیقت تنظیم این چرخه به کمک یک سری هورمون‌ها صورت می‌گیرد‌. استروژن و پروژسترون بیشترین نقش را در تنظیم سیکل قاعدگی بر عهده دارند. اگر این هورمون دچار تغییر شوند بدون شک سیکل قاعدگی نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد. به همین خاطر برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب و حفظ سلامتی در کنار کنترل عادت ماهیانه می‌بایست به این هورمون‌ها توجه زیادی داشت.

برای اینکه بتوان به کمک رژیم غذایی عادت ماهانه را کنترل و تنظیم کرد می‌بایست نسبت به موادغذایی مناسب و نامناسب برای دوران پریودی شناخت کافی را داشت. شناخت این مواد می‌تواند یک سبک غذایی سالم را برای رژیم خانم‌ها ایجاد کرده و به حفظ سلامتی آن‌ها کمک زیادی کند. در ادامه به بررسی موادغذایی مناسب و نامناسب که سبب تاثیر رژیم غذایی بر پریودی می‌شوند خواهیم پرداخت.

کدام‌ غذاها برای رژیم غذایی در پریودی مناسب می‌باشند؟

تاثیر رژیم غذایی در پریودی
تغذیه مناسب در دوران پریود

رژیم و سبک غذایی سالم موجب می‌شود تا بتوان دوران قاعدگی و عادت ماهانه را راحت‌تر سپری کرد. برای داشتن یک رژیم استاندارد می‌بایست از یک مشاور و متخصص کمک گرفت. همچنین مصرف یک سری موادغذایی می‌تواند میزان درد و افسردگی عادت ماهانه را کنترل کند.

از رایج‌ترین این موادغذایی می‌توان به آب، مرغ، زنجبیل، موز، شکلات تلخ، ماهی سالمون، آجیل، پرتقال، کلم بروکلی، لیمو، حبوبات، تخم مرغ، چای بابونه و ماست اشاره کرد. رژیم غذایی در بانوان برای دوران پریود می‌بایست به نحوی تنظیم شود که از بروز عفونت‌های احتمالی جلوگیری کرده و همچنین برای رحم مفید باشد. داشتن خاصیت ضد التهابی مواد موجود در رژیم خانمها تا حد زیادی به کاهش درد عضلات کمک کرده و به حفظ سلامتی افراد کمک خواهد کرد.

کدام غذاها برای رژیم غذایی در پریودی مناسب نیستند؟

رژیم غذایی در پریودی
تغذیه نامناسب در دوران پریود

همانگونه که می‌دانید در دوران پریودی و عادت ماهانه مقدار زیادی خون از بدن خارج شده و فرد نیاز شدیدی به مواد غذایی خون‌ساز دارد. به همین دلیل رژیم غذایی در بانوان می‌بایست دارای موادی نظیر فیبر، پروتئین و آب به میزان لازم باشد تا خون از دست رفته جبران شود. برخی غذاها می‌توانند عکس این موضوع عمل کرده و در تشدید خون ریزی و یا حتی عدم تعادل هورمون‌ها نقش داشته باشند.

از مهم‌ترین موادی که استفاده از آن‌ها در دوران پریودی توصیه نمی‌شود می‌توان غذاهای فرآوری شده، تنقلات، آب نبات، غذاهای تند، الکل و نمک را نام برد. بیشتر این مواد موجب تشدید خون ریزی و حتی نفخ در زمان عادت ماهانه می‌شود. به همین خاطر نباید از این مواد در برنامه رژیم پریودی استفاده شود.

نکاتی برای داشتن یک رژیم پریودی استاندارد

برای اینکه بتوان دوره پریودی را به راحتی و بدون افسردگی سپری کرد نیاز است تا یک رژیم غذایی استاندارد را در اختیار داشت. تأثیر رژیم غذایی بر پریود بسیار حائز اهمیت می‌باشد. برای داشتن یک برنامه رژیمی استاندارد می‌بایست نکاتی را دانسته و به آن‌ها توجه نمود. اولین نکته استفاده از مواد غذایی طبیعی و عدم استفاده از موادغذایی فرآوری شده است. رژیم غذایی برای دوران پریودی باید سبک باشد.

در همین راستا سعی کنید در برنامه رژیمی خود به میزان کمتری از غذاهای چرب استفاده کنید. سبزیجات و میوه‌ها بهترین مواد غذایی برای دوران پریودی می‌باشد. زیرا به شدت درد عضلات را کاهش داده و موجب کاهش درد می‌شود‌. اگر در رژیم غذایی خود از گوشت استفاده می‌کنید بهتر است آن را آب پز کرده و سپس مصرف کنید. این کار به کاهش چربی آن کمک کرده و از بروز علائم دردآور جلوگیری می‌کند‌.

کنترل اضافه وزن ناشی از پریودی با رژیم غذایی

اضافه وزن ناشی از پریودی یک امر طبیعی بوده که به طور طبیعی پس از شروع عادت ماهانه اکثر بانوان با آن مواجه خواهند شد. برای اینکه بتوان اضافه وزن ناشی از پریودی را کنترل کرد می‌بایست ابتدا متوجه شد چه مقدار از این اضافه وزن بر اثر عادت ماهیانه ایجاد شده است. به همین منظور بهترین کار استفاده از رژیم غذایی استاندارد می‌باشد. زمانی که از یک رژیم غذایی استفاده شود می‌توان دریافت اضافه وزن پس از دوران پریودی کاملا طبیعی بوده و قابل کنترل است.

اما برای اینکه بتوان یک رژیم غذایی استاندارد برای کنترل اضافه وزن ناشی از پریودی را طراحی کرد نیاز است تا ابتدا دلایل این اضافه وزن را مشخص کرد. از عمده دلایل این اضافه وزن می‌توان به سندرم تخمدان پلی کیستیک، یبوست، کمبود منیزیم، ورزش نکردن، اختلال در سیستم گوارش، تغییرات هورمونی، هوس‌های غذایی و تجمع برخی مایع‌ها در بدن اشاره نمود. پس از بررسی این دلایل می‌توان یک رژیم غذایی ایده‌آل را طراحی کرده و با رعایت برخی نکات آن را اجرا کرد.

چگونه در کنار رژیم پریودی ورزش کنیم؟

تأثیر رژیم غذایی بر پریود زمانی نمایان می‌شود که همگام با ورزشی باشد. بدون تردید ورزش کردن در دوران پریودی کار ساده‌ای نیست زیرا ممکن است عضلات کمی سنگین شده و یا دارای دردی خفیف باشند. اما ورزش یک بخش جدانشدنی در زمان اجرای رژیم پریودی است که می‌تواند مزایای مختلفی مانند افزایش انرژی بدن، تنظیم چرخه قاعدگی، کاهش درد قاعدگی، بهبود اخلاق و رفتار، جلوگیری از نفخ و کاهش گرفتگی عضلات را به همراه داشته باشد.

بهترین ورزش‌ برای این دوره پیاده‌روی و حتی دویدن است‌. البته ورزش‌های دیگر مانند یوگا، انجام حرکات کششی، شنا و وزنه زدن نیز از اهمیت خاصی برخوردار هستند. ورزش کردن در کنار رژیم غذایی می‌تواند باعث کم شدن میزان اضافه وزن طبیعی دوران پریودی شود. البته می‌بایست تمرینات ورزشی به طور اصولی و بر اساس وضعیت جسمانی صورت بگیرد.

کلام پایانی

در نهایت برای اینکه بتوان تأثیر رژیم غذایی بر پریود را بررسی کرد می‌بایست ابتدا با ویژگی‌های و دلایل ایجاد عادت ماهانه یا همان پریودی آشنا شد. سپس موادغذایی مفید و مضر برای این دوره را دانسته و سپس یک رژیم استاندارد طراحی کرد‌. طراحی یک رژیم اصولی نیازمند رعایت برخی نکات و موارد خاص می‌باشد. با توجه به این نکات و داشتن یک برنامه غذایی بهینه می‌توان دوران پریودی یا عادت ماهیانه را به خوبی کنترل و مدیریت کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *