نیوایت
ساعات‌کاری همه روزه 9 الی 20
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

اشتراک گذاری:

تغذیه و سلامتی

تغذیه و سلامتی

اکتشافات جالب در مورد ارتباط تغذیه و سلامتی

جالب است بدانید تغذیه مناسب رابطه مستقیمی با میزان سلامتی افراد دارد. ارتباط تغذیه و سلامتی موجب شده است تا بتوان با داشتن یک برنامه غذایی مناسب از بروز بیماری‌های مختلف پیشگیری کرد. همانطور که مطلع هستید ما در طول شبانه روز برای رفع نیازهای غذایی خود از موادغذایی مختلفی تغذیه می‌کنیم. تغذیه و سلامتی دو بال قوی برای پرواز و قرار گرفتن در مسیر زندگی سالم می‌باشند. اما برای اینکه بتوان با کمک تغذیه سالم به سلامتی کامل دست یافت می‌بایست با تنوع و ویژگی‌های یک تغذیه مناسب آشنا شد. در ادامه به بررسی این موضوعات خواهیم پرداخت.

تغذیه و سلامتی

یک تغذیه مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

داشتن تغذیه مناسب یکی از ارکان اصلی برای کسب‌ و حفظ سلامتی است. از آنجا که رژیم غذایی و سلامتی با یکدیگر ارتباط مستقیمی دارند نیاز است تا در طراحی رژیم غذایی از مواد مفید و خالی از ضرر استفاده کرد. همچنین چینش موادغذایی در رژیم غذایی نیز می‌بایست اصولی باشد. اما اکنون این سوال وجود دارد که یک تغذیه مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای داشتن یک تغذیه مناسب و سالم می‌بایست در ابتدا میزان تنوع موادغذایی مصرفی را افزایش داد. سپس نیاز است تا مقدار کالری مصرفی توسط بدن را در مقایسه با مقدار فعالیت‌های بدن به تعادل رساند. البته باید توجه داشت که تنظیم میزان کالری باید به نحوی صورت بگیرد که تعادل وزن بدن را دچار اختلال نکند. اما مهم‌ترین گام در راستای داشتن یک تغذیه مناسب استفاده از موادغذایی مفید و سالم است.

از اصلی‌ترین این موادغذایی می‌توان به آب، لبنیات، غلات سبوس دار، نان، سبزیجات، میوه‌ها، گوشت‌های سفید، غلات، مغزها، نوشیدنی‌های طبیعی و … اشاره کرد. همچنین سعی کنید برای داشتن یک تغذیه سالم از مصرف برخی مواد مضر نظیر نمک، شکر و قند تا حد امکان خودداری کنید و یا مقدار مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید.

یک برنامه غذایی سالم چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک برنامه‌غذایی سالم می‌بایست دارای طیف زیادی از عناصر و موادغذایی مفید باشد. در واقع بدن به تمامی موادغذایی نیاز داشته و حذف یک یا چند ماده می‌تواند به بدن زیان برساند. به همین منظور تنوع بالای موادغذایی در برنامه و رژیم غذایی می‌تواند یک نکته مثبت تلقی شود. در ادامه چندیدن ماده غذایی مفید که وجود آن‌ها در برنامه می‌تواند برای آن ویژگی‌ تلقی شود را بیان خواهیم کرد.

  • کلسیم

جالب است بدانید کلسیم جزو عناصر ضروری برای بدن می‌باشد که فقدان آن می‌تواند عوارض زیادی را برای آن به همراه داشته باشد. برای مثال کمبود کلسیم در بدن می‌تواند منجر به کم خوابی، افسردگی و اضطراب شود. اما مهم‌ترین قابلیت کلسیم برای بدن تقویت تراکم و استحکام استخوان‌ها می‌باشد. برای اینکه بتوان استخوان‌های قوی و مستحکمی داشته و از پوکی استخوان جلوگیری نمود می‌بایست کلسیم در بدن را به خوبی تأمین کرد.

  • فیبر

فیبر نیز از دیگر موادی است که مصرف آن می‌تواند مزایای زیادی را برای بدن به همراه داشته باشد. برای مثال با مصرف فیبر می‌توان از مشکلات زیادی همانند دیابت، سکته مغذی و مشکلات قلبی پیشگیری نمود. همچنین بسیاری از پزشکان مصرف فیبر را برای تنظیم سیستم گوارشی و بهبود فعالیت آن توصیه می‌کنند. نکته جالب اینجا است که این ماده می‌تواند در بازه‌های زمانی طولانی شما را سیر نگه داشته و در کاهش وزن به شما کمک شایانی کند.

  • چربی

چربی‌های مؤثر در رژیم غذایی و سلامتی را می‌توان در دو دسته مجزا قرار داد. تعدادی از این چربی‌ها برای بدن مضر بوده و برخی دیگر قادر هستند به بهبود عملکرد اندام‌های بدن مانند مغز و قلب کمک کنند. امگا ۳ یک چربی مفید بوده که قرار دادن آن در برنامه غذایی می‌تواند به بهبود سلامت روانی و جسمی افراد کمک زیادی نماید.

  • پروتئین

اصلی‌ترین ماده برای حفظ و تثبیت انرژی بدن پروتئین می‌باشد‌ این ماده به سبب ساختار و عملکردی که دارد می‌تواند به خوبی انرژی بدن را تامین نماید. البته در مصرف این ماده نباید زیاده‌روزی کرد‌. زیرا استفاده زیاد از پروتئین ممکن است سبب آسیب رساندن به کلیه شود. پروتئین‌ها را می‌توان تحت عنوان موادغذایی گیاهی و یا حیوانی برای بدن تأمین کرد.

  • کربوهیدرات

عدم وجود کربوهیدرات در برنامه غذایی می‌تواند به افت انرژی بدن منجر شود‌‌. زیرا این ماده به عنوان یکی از منابع برای تأمین انرژی بدن تلقی می‌شود. اما باید توجه داشت که کربوهیدرات‌ها در شکل‌های مختلفی دیده می‌شوند. تا حد امکان سعی کنید از مصرف کربوهیدرات ساده و قند جلوگیری کنید. کربوهیدرات‌های پیچیده انتخاب بهتری برای قراردادن در رژیم غذایی سالم می‌باشند. سبزیجات، دانه‌ها و میوه‌ها به عنوان منابع اصلی برای جذب این کربوهیدارت‌های مفید یاد می‌شوند.

نوشیدنی های انرژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *