نیوایت
ساعات‌کاری همه روزه 9 الی 20
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

اشتراک گذاری:

رژیم بارداری و تأثیر آن بر روی جنین

رژیم بارداری و تأثیر آن بر روی جنین

رژیم بارداری و تأثیر آن بر روی جنین
رژیم بارداری و تأثیر آن بر روی جنین

یکی از مهمترین ارکانی که در دوران بارداری حائز اهمیت است تغذیه می‌باشد و در همین راستا رعایت رژیم بارداری را به تمام خانم‌های باردار توصیه می‌کنیم. زیرا در این دوران بانوان باردار با تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی قابل توجهی مواجه می‌شوند که هر کدام از این تغییرات می‌توانند اضافه وزن و چاقی را به دنبال داشته باشند. به علاوه رشد جنین هم به مرور تا ماه نهم بارداری افزایش وزن مادر باردار را به دنبال خواهد داشت. پس چه بهتر که از همان ابتدای بارداری مادر سعی کند که با رعایت رژیم بارداری دچار مشکل خاصی نشود.

متاسفانه بسیاری از مادران باردار هیچ نکته خاصی را در این دوران رعایت نمی‌کنند و این موضوع باعث می‌شود تا در طی دوران حاملگی به برخی از بیماری‌ها مانند دیابت بارداری، کبد چرب بارداری، فشار خون بارداری و… مبتلا شوند. برای این دسته از بانوان هم رژیم کبد چرب در بارداری می‌تواند کارساز باشد. تمام این رژیم‌ها در سایت نیودایت برای مادران باردار قابل دسترس هستند.

علت اهمیت تغذیه در دوران بارداری چیست؟ | رژیم بارداری |

رژیم بارداری و تأثیر آن بر روی جنین
رژیم بارداری و تأثیر آن بر روی جنین

رعایت رژیم بارداری و داشتن یک تغذیه سالم در این دوران بسیار حائز اهمیت است و دلایل اهمیت تغذیه در دوران بارداری را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

  • تغذیه نیازهای غذایی مادر و جنین را تامین می‌کند و از آنجایی که نیازهای غذایی در دوران بارداری افزایش پیدا می‌کنند، تامین نشدن آن می‌تواند مشکلات زیادی برای مادر و جنین به وجود بیاورد.
  • تغذیه مناسب در دوران حاملگی رشد و نمو طبیعی جنین را به دنبال خواهد داشت و از تولد نوزاد کم وزن جلوگیری می‌کند.
  • داشتن تغذیه سالم در دوران بارداری نقش پررنگی در سلامت مغز و سیستم عصبی جنین ایفا می‌کند.
  • مواد مغذی مناسب مثل آهن و کلسیم برای سلامت مادر و رشد استخوان بندی جنین از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
  • تغذیه در دوران بارداری روی سلامت مادر هم تاثیر می‌گذارد و از بروز برخی مشکلات مثل فشار خون بالا و دیابت بارداری جلوگیری خواهد داشت.

ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای رژیم بارداری کدامند؟ | رژیم بارداری |

رژیم بارداری و تأثیر آن بر روی جنین
رژیم بارداری و تأثیر آن بر روی جنین

در امر رعایت رژیم کبد چرب در بارداری و یا رعایت رژیم بارداری مادران باردار باید با ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بدن خود آشنا شوند. تا در کنار رعایت رژیم، این موارد را هم رعایت کنند و انواع مکمل‌ها و داروهای تقویت کننده را مصرف کنند. البته برخی از مواد غذایی هم هستند که منبع غنی از این مواد معدنی به شمار می‌آیند. در ادامه به صورت کامل شما را با این ویتامین‌ها مواد معدنی آشنا می‌کنیم.

اسید فولیک

قرص اسید فولیک قبل از بارداری باید به صورت روزانه تا هفته دوازدهم بارداری ادامه پیدا کند. اسید فولیک نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد نقص‌های مادرزادی ایفا می‌کند و بانوانی که قبل از دوران بارداری اسید فولیک را مصرف نکردند به محض اینکه متوجه بارداری شدند باید مصرف این قرص را آغاز کنند. سبزیجاتی که برگ سبز دارند مانند اسفناج، منبع غنی از اسید فولیک به شمار می‌آیند. پس مصرف اسفناج را هم به مادران باردار توصیه می‌کنیم.

ویتامین D

ویتامین D معمولاً در منابع غذایی به صورت بسیار اندک یافت می‌شود. به همین علت بهتر است که مادران باردار مصرف قرص مکمل ویتامین دی را جدی بگیرند. زیرا ویتامین دی نه تنها باعث کاهش دردهای مفصلی و استخوانی مادر می‌شود بلکه به رشد بهتر استخوان‌های جنین هم منجر خواهد شد. از جمله منابع غذایی که به صورت طبیعی حاوی ویتامین D هستند شامل ماهی‌های چرب، تخم مرغ و گوشت قرمز می‌شوند.

آهن

کاهش آهن در بدن مادر کم خونی را به دنبال خواهد داشت و کم خونی باعث عوارض بسیار زیاد مثل سرگیجه، خستگی و ضعف می‌شود. یک مادر باردار در طی دوران حاملگی به آهن بیشتری نیاز دارد. زیرا میزان گردش خون بدن افزایش پیدا می‌کند. گوشت‌های بدون چربی،  سبزیجاتی که برگ سبز دارند و انواع میوه‌های خشک و آجیل‌ها منبع غنی آهن به شمار می‌آیند. مصرف این منابع غذایی برای رعایت رژیم بارداری الزامی است‌.

ویتامین C

آن دسته از بانوانی که دچار کبد چرب هستند و حامله می‌شوند، برای رعایت رژیم کبد چرب در بارداری باید حتماً به سراغ مصرف منابع ویتامین ث بروند. علاوه بر آن‌ها سایر بانوان باردار هم نباید مصرف ویتامین ث را فراموش کنند. زیرا این ویتامین به خوبی از سلول‌ها محافظت می‌کند و باعث حفظ سلامت بدن و تقویت سیستم ایمنی مادر در دوران بارداری می‌شود. این ویتامین در اکثر میوه و سبزیجات یافت می‌شود که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می کنیم.

  1. پرتقال
  2. فلفل قرمز
  3. فلفل سبز
  4. توت فرنگی
  5. توت سیاه
  6. کلم بروکلی
  7. نارنگی
  8. کلم بروکسل
  9. سیب زمینی

کلسیم

یکی دیگر از مواد معدنی مورد نیاز برای رعایت رژیم بارداری کلسیم می‌باشد. کلسیم به ساخت استخوان‌ها و دندان‌های جنین کمک زیادی می‌کند. منابع غذایی که سرشار از کلسیم هستند شامل شیر، پنیر، ماست، سبزیجات برگ سبز، سویا و غذاهایی که با آرد تهیه می‌شوند مانند نان می‌باشند.

خوردن ماهی در دوران بارداری چه فوایدی دارد؟ | رژیم بارداری |

رژیم بارداری و تأثیر آن بر روی جنین
رژیم بارداری و تأثیر آن بر روی جنین

اگر به دنبال رعایت رژیم بارداری هستید و یا دچار کبد چرب می‌باشید و در بارداری به سر می‌برید و دوست دارید رژیم کبد چرب در بارداری را به درستی رعایت کنید، مصرف ماهی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. زیرا ماهی یکی از منابع غنی و سالم برای پروتئین به شمار می‌آید و علاوه بر آن حاوی اسید آمینه‌های ضروری برای کمک به رشد سلولی جنین می‌باشد. اسید چرب امگا ۳ موجود در ماهی به رشد بهتر جنین کمک زیادی می‌کند و باعث تقویت مغز جنین، تقویت بینایی، تقویت حافظه و تقویت مهارت‌های حرکتی خواهد شد.

پرهیزات غذایی دوران بارداری

پرهیزات رژیم غذایی دوران بارداری
پرهیزات رژیم غذایی دوران بارداری

رژیم بارداری کاربردی که توسط تیم نیودایت برای مادران باردار طراحی شده است، دارای پرهیزهای زیادی نیز می‌باشد و یک مادر باردار باید سعی کند که پرهیزهای غذایی در این دوران را رعایت کند. تا دچار دیابت بارداری یا کبد چرب بارداری نشود و احتیاجی به رژیم کبد چرب در بارداری پیدا نکند. این پرهیزات غذایی را در ادامه با هم مرور می‌کنیم:

  • به هیچ عنوان مادران باردار نباید به سراغ غذاهای نیم پز بروند. زیرا برخی از غذاهای نیم پز حاوی باکتری‌های مضر هستند که این باکتری‌ها خطر مسمومیت را برای مادران باردار افزایش خواهند داد.
  • تمامی گوشت‌ها و مرغ‌هایی که در دوران حاملگی مصرف می‌شوند باید حتماً از قبل به صورت کامل پخته شوند. حتی تخم مرغ هم باید کامل پخته و سفت شود.
  • مصرف غذاهای غیر پاستوریزه در دوران بارداری را به مادران باردار توصیه نمی‌کنیم.
  • میوه‌ها و سبزیجاتی که شسته نشدند خطر بروز انگل را به دنبال خواهند داشت. پس تمام میوه‌ها و سبزیجات خام را برای رعایت رژیم بارداری به طور کامل شستشو دهید و سپس میل کنید.
  • مصرف بیش از اندازه کافئین در دوران حاملگی را توصیه نمی‌کنیم. زیرا کافئین می‌تواند از جفت عبور کند و روی کودک تاثیر بگذارد.
  • مصرف بیش از اندازه شیرینی، قند و شکلات باعث بروز دیابت بارداری می‌شود.
  • مصرف انواع فست فود و غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی از روغن هستند توصیه نمی‌شود. زیرا مصرف این غذاها باید مادر را به سراغ رژیم کبد چرب در بارداری بکشاند. حتماً به سراغ غذای کم روغن و رژیمی بروید تا اضافه وزن بارداری را هم تجربه نکنید.

آیا تغذیه در دوران بارداری روی هوش جنین تاثیر می‌گذارد؟ | رژیم بارداری |

رژیم بارداری و تأثیر آن بر روی جنین
رژیم بارداری و تأثیر آن بر روی جنین

یکی از مهمترین ارکانی که روی هوش جنین تاثیر می‌گذارد تغذیه سالم در بارداری می‌باشد.  به همین علت اکثر مادران باردار به سراغ رعایت رژیم بارداری می‌روند. تا کودکانی باهوش به دنیا بیاورند.

هر چقدر که تغذیه در دوران بارداری بهتر باشد باعث رشد و توسعه هوش جنین می‌شود. مواد مغذی مهم مثل پروتئین، اسید فولیک، آهن، امگا ۳ و انواع ویتامین‌های گروه ب باعث افزایش هوش جنین می‌شوند. علاوه بر این مصرف انواع میوه و سبزیجات تازه، محصولات لبنی، ماهی، غلات کامل، تخم مرغ،  لوبیا و نخود و انواع مغزها و دانه‌های روغنی هم به افزایش هوش جنین کمک زیادی می‌کنند.

رژیم سه ماهه نیودایت برای مادران باردار

رژیم غذایی دوران بارداری
رژیم غذایی دوران بارداری

مادران بارداری که به سراغ اصلاح سبک زندگی می‌روند و دوست دارند که روند تغذیه سالم‌تری داشته باشند تا اضافه وزن زیادی را در دوران بارداری تجربه نکنند و فرزندانی سالم و باهوش به دنیا بیاورند، می‌توانند از انواع رژیم‌های موجود در سایت نیودایت از جمله رژیم سه ماهه نیودایت استفاده داشته باشند.

طی این رژیم که نوعی سبک نوین دارد، اغلب غذاها خورده می‌شوند اما با این وجود فرد روند کاهش و کنترل وزن را به صورت تدریجی احساس می‌کند. این رژیم بارداری به هیچ عنوان باعث احساس ضعف و گرسنگی نمی‌شود و تقویت بدن را هم به دنبال خواهد داشت. به همین منظور مادران باردار با این رژیم اذیت نمی‌شوند و در عین حال می‌توانند وزن خود را در دوران بارداری کنترل کنند.

کلام پایانی

کنترل وزن و جلوگیری از افزایش وزن در دوران بارداری دغدغه مهم اکثر مادران باردار به شمار می‌آید و همین مسئله مادران باردار را به سمت رژیم بارداری و رعایت آن یا رژیم کبد چرب در بارداری سوق داده است. رعایت این رژیم‌ها و گرفتن برنامه مناسب از آن‌ها قطعاً کمک می‌کند که در ماه نهم بارداری مادر اضافه وزن زیادی را تجربه نکند و بارداری سبک‌تری را هم پشت سر بگذارد. برای گرفتن یک رژیم کاربردی می‌توانید به سایت نیودایت مراجعه کنید و بهترین رژیم در دوران بارداری را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *