نیوایت
ساعات‌کاری همه روزه 9 الی 20
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

اشتراک گذاری:

غذا و کاهش وزن

غذا و کاهش وزن

غذا و کاهش وزن

چرا برخی غذاها موجب کاهش وزن می شوند؟

امروزه غذا و کاهش وزن و تناسب اندام به یکی از مهم ترین دغدغه های خانم ها و آقایان تبدیل شده است. به همین دلیل همواره به دنبال رژیم های غذایی مناسب و همچنین انجام ورزش های روزانه مانند پیاده روی و رفتن به باشگاه هستند. به یاد داشته باشید اگر قصد کاهش وزن با استفاده از رژیم های غذایی را دارید؛ باید مصرف غذاهای حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها را فراموش نکنید. خوردن غذاهای پر از فیبر می تواند برای افراد همراه با احساس سیری طولانی تری باشد.

بسیاری از افراد برای کاهش وزن، خوردن غذاهای پر پروتئین را به طور کامل حذف می کنند؛ این در حالی است که رژیم های غذایی که در آن ها غذاهای پر پروتئین گنجانده شود، باعث کاهش وزن می شود. بر اساس گفته‌ های متخصصان تغذیه، پروتئین ها خاصیت سیر کنندگی بیشتری نسبت به چربی و کربوهیدرات ها دارند. اگر شما نیز به دنبال پیدا کردن غذاهایی هستید که منجر به کاهش وزن می شود. در ادامه با ما همراه باشید.

کاهش وزن

ویژگی مواد غذایی کم کالری مناسب برای کاهش وزن

غذاها و خوراکی های مختلف تاثیرات مختلفی بر روی احساس سیری افراد دارند. به عنوان مثال ممکن است شما با ۱۰۰ گرم سینه مرغ آب پز احساس سیری کنید؛ در حالی که با ۳۵۰ گرم کیک به احساس سیری برسید. بنابراین برای کاهش وزن اندازه و مقدار خوردن به مواد غذایی بستگی دارد که میل می کنید. بسیاری از افراد برای رژیم های غذایی به سراغ غذاهای کم کالری می روند.

در این مدل غذاها از سبزی برای پخت آن ها استفاده می شود. اگر قصد خوردن غذاهای کم کالری را دارید؛ باید به دنبال آب پز کردن، بخار پز کردن، گریل کردن و کباب کردن آن ها باشید. استفاده از سبزی های زیاد می تواند یک راه حل مناسب برای احساس سیری باشد. سالادها به عنوان کم کالری ترین غذاها می‌ تواند شامل سبزیجات مختلفی باشد‌. می توانید از انواع سالاد سبزیجات در کنار غذای اصلی استفاده کنید تا زودتر احساس سیری داشته باشید.

غذاهای کم کالری دارای ویژگی‌ هایی مانند حجم زیاد، چگالی انرژی کم و فیبر و پروتئین زیاد هستند. میوه ها و سبزیجات که جز غذاهای کم کالری دسته بندی می شوند را می توان به عنوان غذاهای پر آب و همچنین غذاهای با فیبر و پروتئین نیز دسته بندی کرد. سبزیجات و میوه جات دسته ای از غذاهای سبک و سالم هستند که بهتر است در برنامه غذایی هفتگی خانواده ها وارد شود.

نکات مهم در رعایت رژیم غذایی برای لاغری

از جمله مواد اصلی مورد نیاز بدن می توان به کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و گوگرد اشاره کرد. هر کدام از این مواد معدنی نقش بسیار مهمی را در سلامت و ایمنی بدن دارند. به طور مثال کلسیم در داخل دندان ها، استخوان ها، و ناخن ها ذخیره شده است و از طریق ماست، دوغ، پنیر و برگ سبز سبزیجات به بدن انسان می رسد. از طرف دیگر ویتامین هایی مانند ویتامین A، ویتامین C ویتامین D، ویتامین E، ویتامین B6 و … نیز از جمله ویتامین هایی هستند که وجود آن ها برای بدن ضروری است.

به یاد داشته باشید خوردن غذاهای دارای ویتامین و مواد معدنی به سلامت و تقویت بدن کمک می کند. به طور مثال ویتامین A نقش مهمی در سیستم ایمنی، رفتارهای تولید مثلی و همچنین بینایی افراد دارد. علاوه بر خوردن غذاهای دارای ویتامین و مواد معدنی، خوردن غذاهای پر از آب و نوشیدنی های سالم را نیز فراموش نکنید. زیرا در ورزش های باشگاهی و یا پیاده روی ممکن است با تعریق مقدار زیادی از آب بدن از دست رفته باشد. بنابراین با خوردن غذاهای پر از آب شما می توانید آب از دست رفته را برای بدن خود جبران کنید تا سلول های بدن دچار کم آبی نشوند.

رژیم غذایی سالم برای سلامتی و تناسب اندام

استفاده از غذاهایی با قند و چربی کم در برنامه غذایی هفتگی، می تواند علاوه بر تناسب اندام به سلامتی شما نیز کمک کند. در همین راستا اگر بخواهید غذاهای با اندک چربی را تشخیص دهید نیاز است تا ابتدا میزان کلسترول آن‌ ها را بررسی نمایید. از طرف دیگر بخش بزرگی از رژیم غذایی ما را مواد غذایی حاوی قند تشکیل می دهند. بنابراین برای به منظور تنظیم قند خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری دیابت باید غذاهای قند کم مانند بروکلی، جو و آووکادو را در برنامه غذایی خود وارد کنید.

توجه داشته باشید که رژیم غذایی کم کربوهیدرات می تواند از طریق راه های راحت تری شما را به اندام مورد نظر خود برساند. از جمله مزایای رژیم غذایی کم کربوهیدرات می توان به کاهش احساس گرسنگی، کاهش وزن سریع تر، کنترل قند خون، کاهش دیابت، کاهش خطر ابتلا به سرطان ها و … را می توان نام برد. برای داشتن یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات می توانید از سبزیجات تازه، میوه ها، آجیل و دانه ها، تخم مرغ، ماهی و گوشت استفاده کنید. از طرف دیگر نوشیدنی هایی مانند قهوه، چایی و همچنین نوشیدنی های گازدار بدون شکر مانند آب گازدار می تواند به رژیم غذایی سالم شما کمک کند.

معرفی برخی مواد غذایی موثر بر احساس سیری

بر اساس گفته‌ های متخصصان تغذیه بعضی از مواد غذایی دارای اثر سیر کنندگی بیشتری نسبت به سایر مواد غذایی هستند. اهمیت این موضوع زمانی آشکار می شود که افراد برای تناسب اندام به دنبال رژیم های غذایی کم کالری و همچنین غذاهای سبک و سالم هستند. در این حالت با خوردن حجم زیادی از مواد غذایی علاوه بر احساس سیری طولانی مدت، کالری کمتری نیز به بدن وارد می شود. در ادامه به معرفی برخی مواد غذایی که موجب احساس سیری طولانی تری هستند می پردازیم:

  • غذاهای پر از فیبر

خوردن حبوبات به عنوان یکی از غذاهای پر از فیبر می تواند به مدت طولانی تری احساس سیری را در شما ایجاد کند. توصیه متخصصان تغذیه بر این است که به هر روز به اندازه نصف فنجان حبوبات میل کنید. به یاد داشته باشید که خیساندن حبوبات برای جلوگیری از نفخ لازم و ضروری است. از دیگر غذاهای پر از فیبر می توان به آووکادو، سبزیجات، میوه جات، انواع آجیل ها مانند بادام و گردو و … اشاره کرد. سیب زمینی آب پز نیز یکی از غذاهای پر از فیبر است که توسط بسیاری از ورزشکاران استفاده می شود.

  • غذاهای پر از پروتئین

ماهی ها غذاهای سرشار از پروتئین هستند که بر اثر تحقیقات انجام شده تاثیر بسیار زیادی در اکسیداسیون چربی ها، کنترل اشتها و همچنین متابولیسم انرژی دارد. گریل کردن ماهی در فر به عنوان بهترین شیوه برای استفاده از ماهی در رژیم غذایی است. حبوبات نیز گروه دیگری از غذاهای پر از پروتئین هستند. عدسی، خوراک لوبیا و انواع آش از جمله مواد غذایی حاوی حبوبات می باشد. تخم مرغ ها نیز به عنوان یکی از منابع غنی از پروتئین شناخته می شوند.

  • غذاهای پر آب

یکی از مهم ترین دلایل احساس گرسنگی می تواند عدم نوشیدن آب کافی باشد. اگر در طول روز مقدار کمی آب می نوشید؛ بهتر است از طریق سبزیجات، میوه جات و سایر غذاهای پر آب کم آبی بدن خود را جبران کنید. یکی از اصلی ترین عوامل بروز احساس سیری آب است. توصیه متخصصین تغذیه نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب است.

  • نوشیدن قهوه

تحقیقات انجام شده نشانگر این است که نوشیدن قهوه باعث کم شدن ولع خوردن مواد غذایی در هنگام گرسنگی خواهد شد. از طرف دیگر قهوه به عنوان یک مانع برای استفاده از تنقلات مختلف نیز شناخته می شود. کافئین قهوه موجب افزایش دوپامین شده و احساس لذت و رضایت را در افراد افزایش می‌ دهد. در این حالت بسیاری از پرخوری های عصبی کاهش می یابد.

غذا و کاهش وزن

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با برخی غذاها که موجب کاهش وزن می‌ شوند آشنا کنیم. در همین راستا گفته شد استفاده از غذاهای پر از فیبر، غذاهای پر از پروتئین و همچنین غذاهای سبک و سالم می‌ تواند به عنوان یک رژیم غذایی مناسب و کم کالری علاوه بر حفظ سلامت افراد، به تناسب اندام آن ها نیز کمک کند. خوردن غذاهای دارای ویتامین و مواد معدنی نیز نقش بسیار مهمی در سلامت و تقویت بدن خواهد داشت.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *