نیوایت
ساعات‌کاری همه روزه 9 الی 20
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

اشتراک گذاری:

مکمل ویتامین

مکمل ویتامین چیست؟

مکمل ویتامین چیست و چه کاربردی دارد؟

مکمل های ویتامینی مکمل هایی هستند که شامل یک نوع ویتامین خاص به صورت تکی و یا ترکیبی از دیگر ویتامین ها و یا مواد معدنی هستند. مکمل ویتامین در دو گروه طبیعی و مصنوعی دسته بندی می شود. استفاده از مکمل‌های ویتامین باید بر اساس نیاز افراد باشد. به طوری که در برخی افراد ممکن است با استفاده از یک ویتامین نیاز بدن برطرف شود و در برخی دیگر استفاده از چند مکمل مورد نیاز است.

برای نگهداری از مکمل های ویتامینی بهتر است آن ها را در محلی خنک و خشک قرار دهید. مصرف ویتامین به همراه غذا توصیه می شود. زیرا عملکرد آن ها را بهبود می بخشد. مکمل های ویتامینی محلول در چربی مانند ویتامین های کا، ای، آ و دی را قبل از غذا و ویتامین های محلول در آب بعد از غذا مصرف کنید. در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامعی درباره انواع مکمل ویتامین در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

مکمل ویتامین نیودایت

شناخت کامل مکمل ویتامین دی

ویتامین دی را در انواع مواد غذایی به صورت مختلف می توان یافت. البته از طریق مصرف ویتامین دی نیز می‌ توانید آن را به بدن خود وارد کنید. بدن انسان ها می تواند اشعه ماورا بنفش خورشید را به ویتامین دی تبدیل کند. ویتامین دی محلول در چربی است و از نظر بیولوژیکی کاملاً بی اثر می باشد. ویتامین دی را می توان از طریق مواد غذایی به بدن وارد کرد، البته از طریق هورمون های بدن نیز ساخته می شود. به هر حال بهترین راهکار برای ورود ویتامین دی بدن افراد مصرف قرص ویتامین دی است.

این ویتامین نقش بسیار مهمی را در کاهش سلول های سرطانی، کنترل عفونت ها و التهابات، سلامت استخوان ها و … دارد. در بدن منبع اولیه ویتامین دی در پوست است. به همین دلیل افرادی که در معرض نور کافی خورشید قرار ندارند، همواره میزان ویتامین دی بدن آن ها کم است. لازم به ذکر است که مصرف بیش از حد مکمل ویتامین دی نیز ممکن است موجب تجمع بیش از حد کلسیم شود. بنابراین نتیجه عکس داشته و به جای تقویت استخوان ها موجب از بین رفتن آن ها می شود.

آشنایی با مکمل ویتامین A

ویتامین A برای بدن شامل فواید بسیاری است. این ویتامین محلول در چربی بوده و یکی از مهم ترین وظایف آن تمایز سلولی است. تاثیر ویتامین آ بر روی بینایی بر همگان آشکار است. از طرف دیگر برای سلامت پوست، دهان و سینوس ها بسیار موثر است. مکمل ویتامین آ باید بر اساس تجویز پزشک مصرف شود. به طور کلی مکمل ویتامین A در دو دسته رتینول یا رتینیل پالمیتات تقسیم بندی می شود. مصرف سبزیجات برگ دار تیره رنگ، میوه های نارنجی و زرد، هویج، کدو حلوایی، انبه و … شامل مقادیر زیادی بتاکاروتن بوده که میزان ویتامین آ در بدن را افزایش می دهد.

مکمل ویتامین سی

مقادیر اضافی ویتامین سی از طریق ادرار دفع می شود. رابطه ویتامین سی و سرماخوردگی به این صورت است که می تواند شدت و علائم سرما خوردگی را به صورت چشمگیری کاهش دهد. ویتامین c محلول در آب است و بدن نمی تواند آن را تولید کند. بنابراین ویتامین سی باید از طریق مواد غذایی و همچنین ویتامین سی به بدن وارد شود. از شایع ترین فواید این ویتامین برای بدن بهبود علائم سرما خوردگی و آنفولانزا است. از طرف دیگر اثر ضد سرطانی و تاثیر آن در کاهش خطرات سکته مغزی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

استفاده از ویتامین سی مانند قرص ویتامین سی، آمپول ویتامین سی، و کپسول ویتامین سی در کنار رژیم های غذایی سالم و غنی می تواند بسیار مفید باشد. مادران باردار تزریق ویتامین سی را فقط با تجویز پزشک می توانند انجام دهند. قرص جوشان ویتامین c را صبح قبل از صبحانه در آب حل کرده و نوش جان کنید. در حالت دیگر می‌ توانید دو ساعت بعد از خوردن غذا قرص جوشان را در آب حل کرده و بنوشید.

ویتامین سی وینامین C

مکمل ویتامین B

تامین ویتامین B مورد نیاز برای بدن بسیار ضروری است. زیرا بر عملکرد سیستم ایمنی و سلامت پوست، مو و ناخن بسیار مهم و تاثیرگذار است. بنابراین استفاده از مکمل ویتامین ب امری ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد. ویتامین B12 از بهترین و محبوب ترین قرص ویتامین ب است.

این مکمل با جلوگیری از پوکی استخوان می تواند در ساخت گلبول های قرمز و پیشگیری از کم خونی نیز بسیار موثر باشد. انواع مختلفی از مکمل ویتامین ب در بازار وجود دارد که شما می توانید با مراجعه به داروخانه ها آن را تهیه کنید. به یاد داشته باشید استفاده از انواع ویتامین B در دوران بارداری و شیردهی باید با دستور پزشک انجام شود.

ویتامین B12 نیز مانند ویتامین های گروه B به صورت محلول در آب است. از جمله منابع غنی از این ویتامین می توان به گوشت، ماهی و لبنیات اشاره کرد. کمبود ویتامین B12 می تواند با اختلالات عصبی همراه باشد. بنابراین کمبود این ویتامین را باید از طریق ویتامین ب ۱۲ رفع نمود. از طرف دیگر افرادی که جذب این ویتامین از طریق منابع غذایی برای آن ها با مشکلاتی همراه است، می توانند با مصرف مکمل ویتامین B12 نیاز خود را مرتفع نمایند.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم انواع مختلفی از مکمل ویتامین را به شما معرفی کنیم. به یاد داشته باشید که مصرف مکمل ویتامین دی برای کودکان را با تجویز پزشک باید انجام دهید. هر کدام از ویتامین ها دارای فوائد مختلفی برای بدن هستند که کمبود آن ها ممکن است عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. بنابراین استفاده از مکمل ویتامین می تواند به افراد در تامین نیازهای بدن و حفظ سلامت آن ها کمک کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *